Jakie są zalety surowych ziaren kakao?

24 maja 2021 Halina 0

Ze względu na korzystne właściwości ziaren kakaowca, są one uważane za jedną z najzdrowszych dostępnych żywności. W rodzimej Ameryce Południowej i Aztekowie cenili je od czasów starożytnych, uważali je za równie cenne jak złoto, a napój z nich sporządzany mógł być pity tylko przez niewielką liczbę osób. Majowie i Aztekowie również używali ziaren kakao jako waluty. Nic dziwnego, surowe kakao jest bardzo zdrowe.

Czym są surowe ziarna kakao?

Kakao jest członkiem rodziny drzew zwanych zapierającymi, pochodzącym z Ameryki Południowej. Rośnie również w Azji i Afryce. Obecnie najwięcej ziaren kakaowca produkują kraje afrykańskie położone w Zatoce Gwinejskiej. Owoc kakao, znany jako orzech kakaowy, zawiera wiele ziaren nasączonych soczystym miąższem. Surowe ziarna kakao stosowane do produkcji surowego kakao to po prostu ziarna, które nie zostały poddane obróbce termicznej w wysokich temperaturach. Możliwe jest prażenie lub opiekanie zwykłego, klasycznego kakao, podczas gdy tylko surowe kakao jest poddawane fermentacji i suszeniu. W procesie wędzenia ziarna kakaowca tracą swoje niezwykłe właściwości zdrowotne, zwłaszcza antyoksydacyjne.

Trochę wiedzy i historii

W mitologii plemiennej Mezoameryki jednym z najważniejszych bogów jest Quetzalcoatl, znany jako pierzasty wąż. Według jednej z pięknych legend zstąpił on kiedyś na ziemię z nieba, aby przynieść ludziom mądrość i podarował im piękny prezent w postaci kakahuata, czyli drzewa kakaowego. Gorzki, gęsty napój z tej rośliny był świętym pokarmem, spożywanym tylko przez królów, szlachtę i wojowników. Według niektórych przekazów, kakao było spożywane przez kupców i cieszyło się wysokim statusem w społeczności.

Jak jeść surowe kakao w proszku?

Surowe kakao jest bardzo zdrowe i pozwala nam pomóc w wielu chorobach. W połączeniu z mlekiem i innymi produktami mlecznymi, surowe kakao w proszku może powodować silne alergie. Dlatego do kakao w proszku najlepiej jest używać mleka roślinnego (np. migdałowego lub sojowego), a nie tradycyjnego. Możesz dodać smoothie w postaci kakao w proszku, chudego ryżu lub jogurtu.

Zalety surowego kakao

Ponadto, badanie wykazało, że 24% osób, które nie spożywały kakao, przeżyło, podczas gdy ci, którzy spożywali więcej niż 2,3 grama kakao dziennie, żyli prawie dwa razy dłużej niż pierwsza grupa. Warto zaznaczyć, że ich maksymalne właściwości odżywcze są chronione przez nieprzetworzone ziarna kakaowca.